Український прем’єр Володимир Гройсман вважає, що поліпшення якості доріг в Україні призводить до зростання кількості ДТП, а тому потрібно встановити камери для фіксації порушень, щоб всіх контролювати, і збільшувати штрафи. Я не дуже здивований цим черговим соціалістичним флешбеком, але не згоден з Гройсманом. Якісні дороги, нормальні знаки і розмітка зменшують кількість ДТП, а не збільшують її. Я багато часу проводжу в Нью-Йорку, де трафік, як ви розумієте, складніше, ніж в Києві, і дороги хороші. При цьому низьку аварійність забезпечують на штрафи, а культура водіння в цілому.
У Нью-Йорку на вулицях багато машин з дрібними подряпинами і невеликими ушкодженнями, які легко можна отримати в дуже щільному трафіку. Однак через дрібні інциденти ніхто особливо не заморочується і тим більше не конфліктує. Справа в тому, що кількість порушень ПДР в історії водія серйозно впливає на вартість страховки.
Вуличний рух в Америці істотно відрізняється від нашого. Мене спочатку це шокувало, особливо – в Нью-Йорку.
Перше – специфіка трафіку. На Манхеттені квадратна вулична сітка – avenue з півдня на північ і street зі сходу на захід. При цьому і avenue, і street часто односторонні і з урахуванням того, що заставлені машинами – вузькі. Будь-яка машина, зупинилася біля будинку з будь-якої причини – таксі, Uber, швидка допомога, сміттєвоз, school bus, просто авто, яке когось чекає – може заблокувати трафік в кварталі. При цьому зупиняються вони абияк. І це не вважається чимось незвичайним.
При цьому в другому ряду додатково може зупинитися ще великий або середнього розміру truck, який розвантажує товари в магазин або доставляє замовлення в офіс на першому поверсі будівлі. Без проблем.
В Україні водія, який блокує вулицю в кращому випадку обносять триповерховим матом, тут же всі ставляться до цього терпляче: ніхто не сигналить, не лається, бо це вважається хуліганством.
Друге – таксисти. Пам’ятаю, колись, на зорі Перебудови в журналі «Новий світ» надрукували роман «Жовті королі» – про нью-йоркських таксистів. Потрапляючи на Манхеттен розумієш: дійсно, вони тут – королі.
Таксисти в НЙ дійсно «мали всіх на увазі». Вони зупиняються де треба і коли треба. Вони можуть від правої бровки різко перебудовуватися вліво або зупинитися посеред авеню. Всі терплять – це бізнес.
Третє – перехрестя. На поворотах праворуч і ліворуч ніхто нікуди не поспішає, не намагається проїхати поворот швидше, «втиснутися», а з тих, хто їде позаду прямо, ніхто не сигналить – всі їдуть один за одним і обов’язково пропускають пішоходів.
Рівень поваги один до одного в порівнянні з Україною – космічний.
У годину пік на перехрестях багато поліцейських, які стежать за тим, щоб не виїжджали на завантажений перехрестя і не блокували його. Ви, Володимире Борисовичу, давно намагалися повернути з Володимирської на бульвар Шевченка в денний час?
Четверте – траси. По трасі їдуть спокійно, ряди змінюють рідко, спроба по-нашому «втиснутися» між машинами з дистанцією в 50 м викликає паніку у нормального водія. Їздити з неадекватною швидкістю тут теж не прийнято, як мінімум подумають, що водій не при собі.
П’яте – стан доріг. В основному дороги дуже хороші, знаки встановлені правильно, їх добре видно і так далі. При цьому нікому в голову не приходить витрачати величезні гроші на засоби відеофіксації порушень.
І головне. Ключова причина низької аварійності – страховка. Чим більше порушень ПДР і аварій на рахунку водія – тим дорожче обходиться йому страховка.
Порушення ПДР фіксують автопатрулі, як правило – мобільні. Якщо порушив – без варіантів, доведеться платити великий штраф або оскаржувати штраф в суді, що також обійдеться недешево. Найсерйозніше – це стати винуватцем ДТП, тому всі їздять з повагою до оточуючих. Ніхто не влаштовує розборки і не блокує рух в годину пік через подряпаного бампера або інший нісенітниці, не викликає поліцію і так далі.
Якщо не вмієш водити нормально – можна легко «доїздитися» до того, що платити за страховку для Toyota Corolla доведеться $400 місяць (для порівняння – зарплата поліцейського в НЙ – близько $ 3тис. в міс). Один раз заплатив – запам’ятав назавжди.
У США водіїв їздити акуратно і шанобливо мотивують їх же власними постійними доходами. В Україні ж страховка – річ швидше символічна (як, втім, і багато інших речей, зроблених за принципом «аби було»), один ліміт покриття при нанесенні шкоди здоров’ю – всього 200 тисяч гривень. У США ж здоров’я – це найдорожче, в страховці мова йде про мільйони і не гривень, як ви розумієте.
А в тотально бідній Україні підвести під наукову основу і витратити величезні кошти на систему відеофіксації порушень – це норма. Це як раз і є принцип, за яким держава тотально контролює всіх.