52820187_1072124509655542_2872384598971514880_n

ПДВ vs податок з продажів. Чим косметичні реформи відрізняються від кардинальних

Вчора в парламенті перше читання пройшов законопроект №5368 про внесення змін до Податкового кодексу для поліпшення інвестиційного клімату. Законопроект непоганий – але це знову косметичні реформи, зміни за формою, не за змістом.

Український інститут майбутнього і International Investment Partners ініціювали дискусію на предмет заміни ПДВ на податок з продажів в Україні. Вийшло цікаво і без популізму.

Важливий висновок – ідею підтримують в основному люди з правими політичними переконаннями, умовно кажучи – формується група українських республіканців, прихильників зменшення державного втручання в економіку. Критикують же цей проект соціал-демократи, які бояться втратити доходи бюджету зараз і не думають про те, що буде завтра, відмовляються визнавати, що в перспективі діюча податкова система не дасть Україні економічного зростання.

Моє бачення таке: Україна повинна визначити для себе стратегічну мету і будувати економічну модель виходячи з цієї мети.

Якщо ми вважаємо метою зростання економіки і залучення інвестицій – значить, потрібно створювати механізми, систему, в якій ця мета буде досяжна.

Наприклад – кардинальна податкова реформа. Ми прораховували варіант заміни ПДВ на податок з продажів в Україні.

Ідея така: замість ПДВ ввести податок з роздрібних продажів за ставкою 10% для всіх суб’єктів господарювання. Сплата податку відбувається в момент продажу, механізм контролю – касовий апарат (РРО).

Що робити з податком на прибуток в такій моделі? Або одномоментно збільшувати для балансування бюджету (цей варіант порахували негативним, так як спровокує бізнес на оптимізацію прибутку), або зберігати на нинішньому рівні і робити ставку на зростання бази оподаткування за рахунок зростання і легалізації прибутку, адже скасування ПДВ неминуче призведе до зростання економіки.

Що ми отримуємо? Податок з продажів – це правильний податок на споживання. За фактом покупки гроші направляються в бюджет.

Витрати на адміністрування мінімальні, держава економить на чиновниках.

За нашими розрахунками, за рахунок ліквідації схем оптимізації ПДВ, відкатів за відшкодування і хабарів оборотні капітали компаній збільшаться мінімум на 100 млрд. грн (станом на сьогодні приблизно в 80 млрд грн ми оцінюємо схеми з ПДВ та не менше 25 млрд – хабарі за відшкодування). Якщо ці гроші вивести – вони приведуть до різкого захоплення ліквідності бізнесів, знизять навантаження на оборотний капітал, пожвавлять внутрішній ринок і збільшать прибуток компаній приблизно на 40%.

При цьому СПД звільняються від сплати єдиного податку. Зараз з 1,5 млн СПД в Україні мінімум половина використовується для оптимізації продажів в роздрібній торгівлі. Реальні СПД в нашій моделі встановлюють РРО та в разі продажу послуг і товарів кінцевим споживачам-фізособам до роздрібної вартості при покупці додають в чек податок з продажів, стають податковими агентами.

Номінально продажи підприємств приблизно рівні продажам через СПД, але податкові відрахування від них асиметричні. Обмеження можливості оптимізації через СПД призведе до легалізації продажу підприємств і збільшить базу податку на прибуток.

Заміна ПДВ на податок з продажів призведе до ліквідації величезної корупційної системи. І це буде реальне поліпшення інвестиційного клімату.

У країні відбудеться перерозподіл податкового навантаження, що дає імпульс і внутрішньому ринку, і МСБ, і виробництву, і експорту, і лібералізацію в цілому. Крім того, податок з продажів можна легко децентралізувати, що призведе до посилення місцевих громад і збільшення відповідальності локальних властей за рівень розвитку територій. Влада матиме право встановлювати різні ставки податку на різні групи товарів або в залежності від регіонів.

Оскільки ПДВ формує приблизно 38% держбюджету така реформа – дуже складна. І модель заміни ПДВ на податок з продажів має великі ризики. Є ризик ухилення, скорочення податкової бази, кількості платників, виникнення касового розриву по надходженнях від імпортних товарів, потрібні ефективні системи контролю. Але все це ризики, з якими можна і потрібно працювати, прораховувати їх, оцінювати.

При цьому ми розуміємо, що в разі реалізації реформи зростання економіки України буде стрибкоподібним і практично у всіх сферах, експорт стане більш вигідним, країна перетвориться на величезну торгову і виробничу площадку. Експерти сходяться на думці, що головним бенефіціаром зростання стане навіть не експорт, а саме виробництво, це дасть сильний поштовх внутрішньому ринку. Крім того, в таких умовах в Україні запуститься фондовий ринок.

Показово, що наші експерти найбільшим ризиком заміни ПДВ на податок з роздрібних продажів вважають опір з боку держапарату.

Щоб інтегрувати таку модель, потрібно влаштовувати буквально революцію.

І відмовлятися від соціал-демократичної риторики.

 

Текст вперше опубліковано у авторському блозі на сайті LB.ua

Comments are closed.